Kdo využívá techniky NLP
Ačkoli Richard Bandler a John Grinder (ve spolupráci s dalšími) vytvořili strukturu NLP jako podpůrné techniky pro pomoc s duševními problémy, velmi brzy se zjistilo, že se jedná o komunikační techniky využitelné i v mnoha jiných oblastech.
Bandler a Grinder vyvinuli systemiku pro úspěšnější komunikaci a dosahování cílů. Tajemství spočívá v dobrém pochopení lidského vnímání, způsobu uvažování a komunikace a následné používání sugestivního jazyka, aby byl dosažen vytyčený cíl.
Co je tímto cílem? Používat během komunikace velmi specifická slova nebo věty a očekávat, že budou mít emocionální dopad na vaše posluchače, a v důsledku toho povedou k očekávanému rozhodnutí. Není divu, že tento přístup začaly velmi brzy využívat velké společnosti a korporace.
- Jaký způsob vnímání u vašeho klienta/posluchače převládá? Využívá k popisu svého vnímání spíše obrazy nebo zvuky, anebo používá k popisu pocity/vnímání/emoce? Jaká je řeč jeho těla?
- Když si "přečtu" svého posluchače/klienta, mohu pak použít "jeho" vlastní komunikační prostředky a následně jej přesvědčit pomocí sugestivních slov a vět.
- Těchto prostředků využívají obchodní společnosti a různé korporace, politici a lobbisti, reklamní a marketingové společnosti.
- Techniky NLP lze tedy velmi snadno využít, anebo zneužít, k dosažení konkrétních cílů. Pokud tyto techniky pochopíme, nepodlehneme snadno manipulaci, nestaneme se loutkou v rukách druhých.
NLP pomáhá porozumět nástrojům manipulace, přepracovat hluboko zakotvené, neužitečné vzorce uvažování a chování, zbavit se závislostí (na věcech, lidech, přesvědčovacích technikách) a rozhodovat se racionálně.
Obrazy, slova, zvuky a tóny - to vše dokáže velmi silně zasahovat naše emoce. Právě proto jsou všechny tyto aspekty silným obchodním nástrojem, nástrojem propagace anebo také propagandy. Nejsilněji nás zasahují, pokud jsou využity všechny současně. Z toho vyplývá, že silným nástrojem pro vyvolání konkrétních emocí a jejich následné využití pro vsugerování určité potřeby jednat je film/video, které kombinuje obraz a zvuk. Náš mozek se naladí, začne pracovat v určitých frekvencích a výsledkem jsou zcela konkrétní pocity a nakonec i jednání. Těmto aspektům se obšírně věnuje samostatný obor - neuromarketing.
K propagaci určitého produktu nebo služby se lépe využívají kladné pocity. Pokud se tedy při nějaké reklamě cítíme dobře, pohodlně a příjemně, je větší pravděpodobnost, že si produkt koupíme. Propaganda zase více využívá negativní pocity. Nic nás tak silně nepřiměje jednat, jako pocit studu, viny, strachu a nedostatečnosti. Vždy je tedy dobré se zamyslet nad tím, zda je naše jednání výsledkem racionálního uvažování a zvážení všech skutečností, anebo jsme se stali pouhou loutkou šikovně používaných nástrojů propagace nebo propagandy.
- Naučte se využívat NLP ve svůj proces
- Zbavte se závislostí
- Navoďte si pocit klidu a vnitřní rovnováhy kdykoli a kdekoli
- Zbavte se fóbií
- Definujte SMART(-EP) cíle a dosáhněte jich
- Buďte v klíčových okamžicích klidní a rozhodní
- .... zjistěte, jak vám může NLP pomoci