Mozek a EEG Biofeedback
Mozek dělá člověka člověkem. Jsou v něm ukryty veškeré schopnosti, dovednosti, zkušenosti, zážitky. Mozek denně produkuje nové mozkové buňky a existují způsoby, jak tuto činnost urychlit a zvýšit plasticitu mozku prostřednictvím tréninků EEG Biofeedback s pomocí specializovaných přístrojů.
Stres a úzkost
Mozek jako první registruje stres a rozhoduje o tom, zda je pro nás prospěšný, či nám škodí. Pozitivní stres dělá náš život dobrodružným, rozvíjí naše schopnosti a připravuje nás na nejrůznější životní situace. Je dokonce prokázáno, že krátké epizody prožitého stresu aktivují neurony v hipokampu (část mozku), které zvyšují mentální výkonnost jedince. Zvláště v mladším věku může i zvýšení hladiny stresového hormonu kortizolu vést ke zlepšení ukládání informací do paměti a jejich opětovného vybavování.
Stres ale může být i velmi škodlivý, pokud se jedná o dlouhodobý stres, který postrádá pozitivně vzrušující podněty. Neblahé účinky tohoto stresu mohou vést k celé řadě onemocnění, včetně úbytku mozkové kapacity. V obecné rovině, čím je hladina kortizolu v krvi vyšší, tím se zhoršuje ukládání informací do paměti a může dojít i ke zmenšení některých klíčových oblastí mozku.
Reakce organismu na špatný stres ale mohou být různé. Zatímco jeden člověk na náročnou stresovou situaci bude reagovat návalem bojového hormonu noradrenalinu, pomocí něhož se dokáže problému postavit čelem, u jiného může dojít hned po vyplavení noradrenalinu k uvolnění adrenalinu, tedy hormonu strachu, a pak se člověk rozhodne raději buď k útěku, nebo k čemukoliv jinému, hlavně aby se vyhnul přímé konfrontaci s problémem. Další jedinec místo boje či útěku se raději vzdá.
Bohužel je-li člověk přesvědčen, že situaci nezvládne, endokrinní žlázy do krevního oběhu uvolní další stresový hormon, kortizol, který ve velkém množství doslova zabíjí mozkové neurony.
Člověk by se tedy měl naučit čelit náročným situacím, a to s přesvědčením, že je úspěšně zvládne. Pokud bude neustále myslet na nejhorší a na to, co se všechno může stát, pokládat si neustále otázky "co kdyby", upadne do chronické úzkosti a časem si přidělá jen zdravotní problémy.
Když už jedince takové myšlenky napadají, pak se je musí naučit říkat nahlas a všechny své obavy pojmenovat, jedině tak si uvědomí důležitost/nedůležitost těchto myšlenek a pokusí se nalézt alespoň nějaké řešení. Někdy postačí přiznat si nahlas: jsem nervózní nebo cítím úzkost. Pohled na danou situaci se pak rázem změní.
Deprese
Deprese má reálný a měřitelný vliv na paměť a kognitivní funkce mozku. Zpomaluje myšlení, zabraňuje schopnosti rozhodování a pamatování si běžných věcí. Deprese nejen ničí existující mozkové buňky, ale omezuje i tvorbu nových. Kromě toho způsobuje zkracování spojů mezi neurony, které vedou signály od jedné buňky k druhé. Čím déle se takto nemocný jedinec neléčí, tím větší jsou následky, a to jak problémy s pamětí, tak s ostatními funkcemi mozku. Lidé s anamnézou deprese jsou také před 60. rokem náchylnější ke vzniku Alzheimerovy nemoci.
Proto je důležité začít hledat pomoc včas. Je dokázáno, že pokud se nemocný začne léčit, jeho stav se velmi výrazně zlepší a postupně se obnoví i mozkové funkce a jedinci se opět vrátí jasné myšlení i dobrá nálada.
Nedostatek přírody
Z odhadů odborníků dnes dospělí lidé tráví nejméně 90 % času v uzavřených prostorách. Bohužel život v kancelářích a bytech, ač sebelépe vybavených, nikdy v lidech nevyvolá ten opojný pocit z pobytu ve volné přírodě, který je spjat s dokonalým fungováním mozku.
Pro minimalizaci problémů s funkčností mozku je tak dobré se v uzavřených prostorech obklopit květinami, bylinkami a další zelení, případně obrazy přírody, či si dopřát alespoň několikrát v týdnu procházky po parku (je jedno zda přes den či v noci, obojí působí na mozek blahodárně), naprosté ticho či sluneční paprsky.
EEG Biofeedback je vhodný pro děti i dospělé
Pokud chcete
aktivně mozek cvičit a zlepšovat jeho plasticitu a výkon je nevhodnějším
způsobem EEG Biofeedback. Tréninky EEG Biofeedback zlepší činnost mozku
v oblasti spánkového režimu, kognitivních funkcí, pozornosti,
eliminují stres , zvýší schopnost učit se, uvádí emoce do rovnováhy.
Zdroj: EEG Institut